Waarom word er vaak gezegt als je griep hebt of buikpijn of iets dergelijks: owh dat heerst ?

Mij valt op als je een of ander griep hebt bv buikpijn met diaree als gevolg of als je een gewone griep hebt (niet de influenza) dat er altijd gezegt word OWH HET HEERST.
Ook al ga je naar de dokter ,door de arts word ook vaak gezegt dat het heerst.

Maakt niks uit op welke dag of week of maand je komt er word altijd gezegt: het heerst.

Is dat niet gewoon iets wat gewoon te makelijk gezegt word ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Griep, oftewel influenza, is een ziekte van de longen met koorts die je niet moet onderschatten. Een complicatie kan longontsteking zijn maar verreweg de meeste mensen genezen spontaan. Verkoudheid is een infectie van de bovenste luchtwegen, kan wat temperatuursverhoging geven en geneest eveneens spontaan. Beide virusziekten komen vooral ‘s winters voor omdat mensen dan meer binnen zitten en de kans op besmetting dan groter is.

‘Buikgriep’ is eigenlijk een rare uitdrukking. Het is helemaal geen soort griep maar een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die diarree en vaak ook braken veroorzaken. Komt in alle seizoenen voor en wordt doorgaans veroorzaakt door slecht bewaard eten. Verloopt de buikgriep (gastro-enteritis) erg heftig dan is er meestal een virus in het spel.

‘Het heerst’ is nooit een goed antwoord op lichamelijke klachten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je zoiets als antwoord krijgt van een huisarts. Maar het is doorgaans even onzinnig om met een simpele verkoudheid naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er heerst altijd wel een of andere influenza , dus ze liegen niet , het zijn wel steeds andere ......... elk moment zijn er honderden verschillende influenza in de lucht , de een erger dan de ander ....... dus wel makkelijk gezegd maar wel waar , als een bepaalde influenza iets vaker voorkomt , beetje overheerst ziet de dokter veel gevallen en dan zegt hij ; Ja het heerst .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt klopt niet helemaal.
Griep, en griepachtige klachten zijn het meest hevig tijdens het wisselen van de seizoenen. En dan vooral van de winter naar de lente en van de herfst naar de winter. Oktober is dan ook de ideale tijd voor de griepprik. Griep is een virus wat in de lucht zweeft. Vandaar dat men over het algemeen erg vatbaar is.
In het voorjaar worden griepklachten ook wel verward met hooikoorts. De reactie voelt vaak hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien denkt men dat het een troost is als dat gezegd wordt; Je bent de enige niet, het gaat wel over
13 jaar geleden
Mijn moeder is doktersassistente en zegt dat ook weleens. Meestal zeggen ze dat vooral als er veel mensen met die klachten komen. Het komt ook omdat veel mensen vaak veel te snel naar de dokter komen. Ze zeggen dan dat het heerst, zodat ze plek vrijhouden voor mensen met échte klachten. Mocht je klacht aanhouden, dan kan het nogmaals geprobeerd worden. Maar een griepje, diarree, hoofdpijn of buikpijn is meestal na enkele dagen wel voorbij.