Is het erg om aan beschimmeld brood te ruiken?

Hallo,
Ik heb beschimmeld brood in een plastic zakje in een laatje laten liggen. Ik heb een paar keer aan het laatje geroken of je het brood met de schimmel zou ruiken. Is dit schadelijk voor mijn gezondheid? En hoe kan ik het beste het laatje schoon krijgen? (Er zit geen schimmel in het laatje maar voor de zekerheid)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Nee, dat is niet erg.

Antwoorden (1)

Nee, ruiken is niet erg. Zelfs eten hoeft niet schadelijk voor je gezondheid te zijn.
De meeste schimmels kunnen we gewoon eten zonder dat we er ziek van worden. Sommige schimmels worden juist bewust gekweekt omdat we ze lekker vinden, denk bijvoorbeeld maar aan blauwschimmel kaas. Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen.
Voor brood is dat de fusariumschimmel die een gifstof afscheidt waarvan je op langere termijn ziek kan worden. Aan de buitenkant kan je niet zien of het een schadelijke schimmel is of niet. Het is dus het beste om beschimmeld brood gewoon weg te gooien. Wanneer je toch per ongeluk een keer beschimmeld brood eet en het was de fusariumschimmel, is er niets aan de hand. Pas wanneer je vaak brood met een schadelijk schimmel eet, word je ziek.

Je kunt het laatje gewoon schoonmaken met een schoonmaakmiddel.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!