wat kan je zelf doen tegen de luizen van je cavia?

ik heb gehoord dat azijn kan werken, is dit waar en zijn er nog andere huis, tuin en keukenmiddeltjes die je zelf kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat azijn alleen maar gaat branden dus het is beter om dit niet te doen.
Je kunt speciale druppels of shampoo kopen die tegen luizen bij cavia's zijn.
Je kunt ze ook bestellen bij onderstaande link.

http://www.knoevel.net/index/content/view/34/55/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook middeltjes te koop bij de dierenwinkels en dierenartsen,maar vergeet niet om de omgeving ook te behandelen waarin je cavia leeft.

Andere antwoorden (2)

Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes werken niet of niet voldoende en vormen een te groot risico voor de cavia, want het zijn hele gevoelige dieren. De stress die door de jeuk veroorzaakt wordt kan bij cavia's in extreme gevallen echter zelfs de dood tot gevolg hebben, dus behandeling is absoluut noodzakelijk.
je kan bij de dierenarts of de betere dierenspeciaalzaak Stronghold pipetjes halen, de roze verpakking. Je hebt echter ook een 1 ml spuitje nodig om de juiste dosering te geven, dus halen bij de dierenarts is handiger, tenzij je zelf spuitjes en naaldjes hebt. In een roze pipet zit 2.5 ml, weeg je cavia nauwkeurig op een keukenweegschaal om de dosering te bepalen. Zuig de vloeistof uit de pipet. Doseer volgens onderstaand tabelletje op lichaamsgewicht:
100-200 gram: 0.025 ml
200-350 gram: 0.05 ml
350-500 gram: 0.1 ml
500-650 gram: 0.15 ml
650-800 gram: 0.20 ml
800-1000 gram: 2.5 ml
De vloeistof breng je op de huid aan, tussen de schouderbladen (net als een vlooienpipet bij katten). Maak hiervoor een scheiding aan in de haartjes. Het middel is binnen een half uur opgenomen, waarna je de cavia gewoon weer kunt aaien e.d.
Herhaal de behandeling na 3 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een kat en daar werkt Titri erg goed. Al moet je het wel wat vaker doen is het wel goedkoper dan die speciale middeltjes